Waarom goed zitten tijdens een proef (nog) moeilijker is

Nog één hap lucht nemen en dan die AC lijn op. Vanaf dat moment is het duidelijk. Volhouden, doorbijten en aftellen naar de afgroet. Comfortabel zitten kan je vergeten.  Het is alsof de witte hekjes de stuiterbal in je losmaken. 

 

 

Het antwoord is makkelijker dan de oplossing. Komt allemaal door de Psoas spier. Je proest je koffie uit. “De wát?!” Rustig aan, ik laat het je zien: 


 

Deze spier spant aan bij emotionele spanning en is sterk verbonden met je vlucht/vecht mechanisme. Was vroeger super functioneel. Het maakte je paraat om de benen te nemen. Letterlijk dus. Een strakke psoasspier kantelt je bekken naar voren en trekt je been omhoog. Logisch ook, check de aanhechtingsplaatsen bij been en onderrug. Je staat meteen in de startblokken. 

 

 

Maar dat was vroeger. De dinosaurussen stierven uit en we hoeven niet meer te rennen voor gevaar. Toch blijft deze spier zijn verouderde werk doen. 

 

 

Bij spanning trekt hij je uit het zadel, naar voren toe. En alsof dat nog niet genoeg is, trekt hij je benen omhoog. Soort trekpop. Kan je weinig aan doen, want het zijn onbewuste reflexen. Dat maakt het ook zo moeilijk. 

 

 

Je kan met behulp van (Pilates-)oefeningen leren om deze spier te onstpannen en verlengen. Maar vergeet vooral het mentale gedeelte niet. Met de juiste begeleiding kan je leren om die stressreflex te doorbreken. Ruiterpilates kan daarbij helpen. Zeker als je gaat verzamelen is dit interessant. Want als jouw psoasspier te strak staat, kan het achterbeen van je paard niet doorkomen. Dus dat is de moeite. Alleen weet vooraf dat het trainen van dit gebied geen makkelijk klusje is.

 

 

 

Noot: de paosspier is eigenlijk een spiergroep van 4 spieren, maar wordt door de bank genomen als één geheel behandeld

TEKST: Sara Ouwehand | Ruiterpilates

 

Over Ruiterpilates